Nyheter

Nyheter fra Forbrukerrådet

Forbrukerrådet har laget en smart side for deg som forbruker. Her finner du tips og råd om dine rettigheter, hva du bør tenke på før du handler, og hvordan du kan gå frem om noe går galt.

http://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/

Lar du deg lokke av annonser for billige merkevarer på sosiale medier og andre nettsteder? Da risikerer du falske merkevarer, skadelig programvare på datamaskinen din eller at varene ikke dukker opp.

Du bør alltid være skeptisk før du handler på ukjente nettbutikker. Husk at det er enkelt å opprette en nettside som ser relativt profesjonell ut. Les Forbrukertilsynets sjekkliste før du handler, samt se deres svindelgalleri.

https://www.forbrukertilsynet.no/netthandel/falske-nettbutikker

Den 20. juni har vi fått en ny angrerettlov . Les mer om hva du som forbruker har av rettigheter her: http://www.forbrukerradet.no/forside/presse/pressemeldinger/en-grenseløs-angrerett

I en ny rapport fra ECC-Net – (Forbruker Europa) kommer det frem at de mest vanlige områdene det begås svindel på ved grenseoverskridende netthandel er ved kjøp av elektroniske produkter, falske produkter, såkalte gratis prøvepakker, kjøp av bruktbiler, salg av billetter og falske nettbutikker (phishing).

Svindlerne blir stadig mer innovative og har en mer sofistikert metoder for å lure kjøpere. Det dukker daglig opp nye selskaper og personer som forsøker å svindle forbrukerne.

Tips for å unngå svindel
I rapporten er det laget flere punkter med tips til forbrukere om hvordan unngå svindel og hva de kan gjøre.

•    Husk at hvis et tilbud virker for godt til å være sant, er det mest sannsynlig det.
•    Verifiser hvor nettsiden er lokalisert
•    Bruk en sikker betlingsmetode for betalingen
•    Verifiser informasjonen du får av selger; se etter trustmarks
•    Tenk over måten selger presenterer seg på
•    Vær forsiktig med din personlige informasjon

ECC-nettverket gir råd og kan bistå med å behandle saker mellom forbrukere og seriøse selgere, men i svindeltilfellene er selger vanskelig å finne. Svindel anses som en strafferettslig handling og forbrukere oppfordres til å anmelde forholdet til politiet. Det er også mulighet å forsøke å få refundert pengene sine gjennom kredittyter. På EU-plan tilbyr European Cybercrime Center en plattform for koordineringen av nasjonal etterforskning på nettkriminalitet.

Les mer og rapporten Svindel ved netthandel

Netthandel har åpnet store muligheter for forbrukeren, både hva gjelder utvalg av varer og prissammenligning. En negativ konsekvens er imidlertid at det er blitt enda lettere å bli lurt. Forbruker Europa er her for å hjelpe deg med råd og tips før handel, og for å bistå dersom du har problemer etter handel.

Se informasjon om netthandel utenfor Norge hos Forbruker Europa her