I en ny rapport fra ECC-Net – (Forbruker Europa) kommer det frem at de mest vanlige områdene det begås svindel på ved grenseoverskridende netthandel er ved kjøp av elektroniske produkter, falske produkter, såkalte gratis prøvepakker, kjøp av bruktbiler, salg av billetter og falske nettbutikker (phishing).
Svindlerne blir stadig mer innovative og har en mer sofistikert metoder for å lure kjøpere. Det dukker daglig opp nye selskaper og personer som forsøker å svindle forbrukerne.
Tips for å unngå svindel
I rapporten er det laget flere punkter med tips til forbrukere om hvordan unngå svindel og hva de kan gjøre.
• Husk at hvis et tilbud virker for godt til å være sant, er det mest sannsynlig det.
• Verifiser hvor nettsiden er lokalisert
• Bruk en sikker betlingsmetode for betalingen
• Verifiser informasjonen du får av selger; se etter trustmarks
• Tenk over måten selger presenterer seg på
• Vær forsiktig med din personlige informasjon
ECC-nettverket gir råd og kan bistå med å behandle saker mellom forbrukere og seriøse selgere, men i svindeltilfellene er selger vanskelig å finne. Svindel anses som en strafferettslig handling og forbrukere oppfordres til å anmelde forholdet til politiet. Det er også mulighet å forsøke å få refundert pengene sine gjennom kredittyter. På EU-plan tilbyr European Cybercrime Center en plattform for koordineringen av nasjonal etterforskning på nettkriminalitet.
Les mer og rapporten Svindel ved netthandel