Nyheter

Nyheter fra Forbrukerrådet

Forbrukerrådet har laget en smart side for deg som forbruker. Her finner du tips og råd om dine rettigheter, hva du bør tenke på før du handler, og hvordan du kan gå frem om noe går galt.

http://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/

Lar du deg lokke av annonser for billige merkevarer på sosiale medier og andre nettsteder? Da risikerer du falske merkevarer, skadelig programvare på datamaskinen din eller at varene ikke dukker opp.

Du bør alltid være skeptisk før du handler på ukjente nettbutikker. Husk at det er enkelt å opprette en nettside som ser relativt profesjonell ut. Les Forbrukerombudets sjekkliste før du handler, samt se deres svindelgalleri.

http://www.forbrukerombudet.no/2014/03/falske-nettbutikker

Den 20. juni har vi fått en ny angrerettlov . Les mer om hva du som forbruker har av rettigheter her: http://www.forbrukerradet.no/forside/presse/pressemeldinger/en-grenseløs-angrerett

I en ny rapport fra ECC-Net – (Forbruker Europa) kommer det frem at de mest vanlige områdene det begås svindel på ved grenseoverskridende netthandel er ved kjøp av elektroniske produkter, falske produkter, såkalte gratis prøvepakker, kjøp av bruktbiler, salg av billetter og falske nettbutikker (phishing).

Svindlerne blir stadig mer innovative og har en mer sofistikert metoder for å lure kjøpere. Det dukker daglig opp nye selskaper og personer som forsøker å svindle forbrukerne.

Tips for å unngå svindel
I rapporten er det laget flere punkter med tips til forbrukere om hvordan unngå svindel og hva de kan gjøre.

•    Husk at hvis et tilbud virker for godt til å være sant, er det mest sannsynlig det.
•    Verifiser hvor nettsiden er lokalisert
•    Bruk en sikker betlingsmetode for betalingen
•    Verifiser informasjonen du får av selger; se etter trustmarks
•    Tenk over måten selger presenterer seg på
•    Vær forsiktig med din personlige informasjon

ECC-nettverket gir råd og kan bistå med å behandle saker mellom forbrukere og seriøse selgere, men i svindeltilfellene er selger vanskelig å finne. Svindel anses som en strafferettslig handling og forbrukere oppfordres til å anmelde forholdet til politiet. Det er også mulighet å forsøke å få refundert pengene sine gjennom kredittyter. På EU-plan tilbyr European Cybercrime Center en plattform for koordineringen av nasjonal etterforskning på nettkriminalitet.

Les mer og rapporten Svindel ved netthandel

Den landsdekkende byggevarekjeden Maxbo har sertifisert sin
netthandel. Dermed har tallet på Trygg e-Handel-godkjente bedrifter
i Norge passert 100.

– Da vi i april åpnet Maxbos nettbutikk var vi aldri i tvil om vi skulle søke
Trygg e-Handel-godkjenning. Vi ser på Trygg e-Handel som et kvalitets-
stempel og vet at en slik godkjenning betyr ekstra trygghet for våre kunder.
Og akkurat dette er svært viktig for en nettbutikk i en bransje der e-handel
fortsatt er uvanlig, sier Erlend Weiby som har ansvaret for Maxbos nett-
satsing.

Weiby sier at de alt nå ser at typiske nettordrer skiller seg fra vanlig
butikkhandel:

– Gjennomsnittsordren på nett er mye større – og varene mye tyngre.
Grunnen er blant annet at nettkundene får levert varene på døra til det vi
mener er en rimelig frakt, 590 kroner. Da er det fristende å få terrassen,
parketten og laminatene kjørt direkte hjem.

Weiby forteller at Maxbos nettbutikk i dag dekker 80 prosent av Norges
befolkning.

– På grunn av varenes spesielle art står vi selv for transporten, og har
derfor måttet sette en grense for hvor langt unna våre butikker vi kan levere.
Men dette er under utvikling. Vi jakter på nye, bedre løsninger, som for
eksempel muligheten for å hente nettbestilte varer i våre utsalg.
Men så langt er vi ikke kommet ennå.

– Hva tror du om e-handel med byggevarer?

– Dette er noe kundene vil ha, og etter hvert som vi får flere produkter ut
i vår nettbutikk vil interessen bare øke, sier Weiby.

100 bedrifter på to år

– Vi er svært fornøyd med å ha nådd så mange bedrifter i løpet av de
vel to år sertifiseringsordningen Trygg e-Handel har eksistert, sier daglig
leder i Virke e-Handel, Gerhard Anthun som gleder seg over
at Maxbo også blir med i nettverket Virke e-Handel

Foreningen har i alle år hatt strenge krav til medlemmenes ansvar
overfor sine kunder, og til innholdet i og oppfyllelsen av sine kjøpsbetingelser.

– Med Trygg e-Handel ønsket vi å utvikle trygge rammer og rutiner for den
raskt stigende omsetningen på nettet. Ved godkjenning forplikter netthandels-
bedriftene seg på en rekke områder, og sikrer forbrukeren de rettighetene
norsk lov gir, sier Anthun.

– Trygg e-Handel-logoen er også en garanti mot ikke å havne i klørne på
stadig flere nettpirater, sier han.